Liidu tolliseadustik kehtestab reeglid ka kaubavahetusele liidu tolliterritooriumi selliste osade vahel, mille suhtes kohaldatakse nõukogu 28. novembri 2006. aasta direktiivi 2006/112/EÜ (mis käsitleb ühist käibemaksusüsteemi) või nõukogu 16. detsembri 2008. aasta direktiivi 2008/118/EÜ (mis käsitleb aktsiisi üldist korda) sätteid ja nimetatud territooriumi selliste osade vahel, mille suhtes neid sätteid ei kohaldata.
Kauba toomisel liidu tolliterritooriumile tuleb julgeoleku ja turvalisuse eesmärgil esitada sisenemise ülddeklaratsioon. Liidu tolliterritooriumile toodud kaup kuulub saabumisest alates tollijärelevalve alla ning tuleb toimetada tolli määratud tolliasutusse või mistahes muusse tolli määratud või heakskiidetud kohta või vabatsooni. Kaup tuleb esitada tollile, misjärel loetakse see ajutiselt ladustatuks. Ajutiselt ladustatud kaup suunatakse tolliprotseduurile selle protseduuri tingimuste kohaselt. Tolliprotseduurile suunamiseks esitatakse tolliprotseduurile vastav standard- või lihtsustatud tollideklaratsioon. Lihtsustatud tollideklaratsiooni kasutamiseks peab olema tolli luba.
Liiduväline kaup, mis on mõeldud liidu turule viimiseks suunatakse vabasse ringlusse lubamise tolliprotseduurile, millega kaasneb imporditollimaksude tasumine ja kaubanduspoliitika meetmete kohaldamine. Tasumisele kuuluv impordi- ja eksporditollimaks põhineb ühisel tollitariifistikul.
Kauba võib suunata eriprotseduurile: transiit (välis- ja sisetransiit), ladustamine (tolliladustamine ja vabatsoon), erikasutus (ajutine import ja lõppkasutus) ning töötlemine (sees- ja välistöötlemine). Paljude eriprotseduuride puhul on nõutav tolli luba.
Liidu tolliterritooriumilt väljaviidava kauba kohta tuleb kindlaksmääratud tähtaja jooksul enne kauba liidu tolliterritooriumilt väljaviimist esitada pädevale tolliasutusele väljaveoeelne deklaratsioon. Liidu tolliterritooriumilt väljaviidava liidu kauba suhtes kohaldatakse ekspordiprotseduuri.
Uute kaubandusturgude otsimisel ja leidmisel palume pöörata tähelepanu järgnevale
Kui leiate partnereid nendest riikidest, kes jätkavad kaubavahetust Venemaa Föderatsiooni või Valgevenega ilma piiranguteta, siis tuleb arvestada suurema tolli tähelepanuga ja seetõttu pikema tollivormistuse ajaga.
Enne lepingulistesse suhetesse astumist tuleb Eestis asuval lepingu osapoolel teostada täismahus hoolsuskohustust. See tähendab ettevõttel on vaja kontrollida, et lepingu objektiks olevad kaubad/tooted/teenused ning seotud isikud ei oleks sanktsioneeritud vastavate määrustega. Juhime tähelepanu, et sanktsioonid kehtivad ka juhul, kui Venemaa või Valgevene kaubad on olnud muus kolmandas riigis näiteks vabas ringluses või tolliladustamisel.
Eksporditava või imporditava kauba liikumisel läbi Venemaa või Valgevene territooriumi, on oluline, et kaupade nimetatud territooriumite läbimine toimuks ainult transpordi eesmärgil ning selle käigus ei rikutaks kaupadega ega transpordiga seotud sanktsioone.
Tollile tuleb nõudmisel esitada tollivormistust muudes kolmandates riikides tõendavad dokumendid. Seetõttu palume ausate kaupade kiiremaks tollivormistuseks tagada vormistuse ajaks vajalike tõendusdokumentide ja informatsiooni olemasolu ning nende esitamine tolliametnikule.
Alltoodud juhised kehtivad kaupade veol kõikide transpordiliikide korral.
Vajaliku abimaterjali leiate veebilehelt Päritolu: jaotises „Mittesooduspäritolu" on viide failile „Selgitused: päritoluriik ja mittesooduspäritolu kauba impordil Euroopa Liitu", kuhu on koondatud kasulik teave ja mittesooduspäritolu tõendavate dokumentide loetelu.
Euroopa Liit (EL) kohaldab kauba impordil oma mittesooduspäritolureegleid, mis erinevad muude riikide omadest.
Kauba päritoluriik peab olema tõendatud vastavalt ELi mittesooduspäritolureeglitele. Kauba päritoluriik on see riik, kus kaup/toode on täielikult saadud või toodetud. Või kui kauba/toote tootmises on osalenud mitu riiki, siis päritoluriik on see riik, kus toimus selle kauba/toote viimane oluline töötlemine või toiming, mille tulemusena valmis uus toode või mis oli tähtis valmistamisetapp vastavalt ELi mittesooduspäritolureeglitele.
Näide 1
Kui Kasahstan väljastab kauba eksportimisel päritolusertifikaadi, siis see põhineb Kasahstani mittesooduspäritolureeglitel, aga ELi importimisel tuleb kauba päritolu tõendada vastavalt Euroopa Liidu mittesooduspäritolureeglitele.
Kolmandas riigis väljastatud mittesooduspäritolusertifikaat annab Euroopa Liitu importimisel viite kauba tootmiskoha või lähtekoha kohta.
Päritolu tuleb tõendada vastavalt Euroopa Liidu mittesooduspäritolureeglitele. Selleks, et kauba importimisel Euroopa Liitu saaks aga määrata kauba päritoluriiki, tuleb vaadata Liidu tolliseadustiku delegeeritud määruse lisa 22-01 ja artikleid 31–36.
Näide 2
Kaubagruppi 31 (väetised) ei ole delegeeritud määruse lisas 22-01, see tähendab, et kaubapõhiseid päritolu määramise reegleid ei ole grupile 31 ette nähtud.
Järelikult tuleb vaadata delegeeritud määruse artikleid 31–36. Lähtudes nendest artiklitest, on vaja esitada täiendavad dokumendid, mis väetiste puhul selguksid järgmistele küsimustele vastates.
- Kas väetis on toodetud selles riigis kaevandatud mineraalsetest maavaradest? See küsimus on vajalik DA artikli 31 „Kaup, mis on täielikult saadud ühes riigis või ühel territooriumil" kohta info saamiseks.
- Kui selles riigis ei ole kaevandatud mineraalseid maavarasid, siis milliseid töid või toiminguid tehti selles riigis? See küsimus on vajalik, et välistada DA artikkel 34 „Minimaalne töö või töötlus".
Grupi 31 jaoks tuleb kohaldada mittesooduspäritolureeglit. Lõpptoote (kuulub gruppi 31) päritoluriik on see riik või territoorium, kust pärineb suurem osa materjalidest. Päritoluriik määratakse materjalide massi alusel.
Esitada tuleb
- tehingu toimumist tõendavad maksekorraldused ja/või pangaväljavõte
Sanktsioonide eesmärk on otseselt või kaudselt takistada ELi kauba eksporti Venemaa Föderatsiooni või Valgevenesse. Ettevõtjad, sealhulgas eksportijad ja importijad, peavad tagama, et nad ei võimalda sanktsioonialuste kaupade eksporti/importi ning neil on hoolsuskohustus kontrollida, et sanktsioonidest möödaminekut ei plaanitaks läbi:
- kaupade eksportimise riikidesse, kus neid on lihtne edasi toimetada Venemaa Föderatsiooni või Valgevenesse. Näiteks eksport Euraasia Majandusühenduse riiki, kus toimub juba vabas ringluses oleva kauba toimetamine Venemaa Föderatsiooni või Valgevenesse.
- Venemaa Föderatsiooni või Valgevene kaupade importimise riikidest, mis ei rakenda Venemaa Föderatsiooni või Valgevene vastu sanktsioone. Eelkõige samuti Euraasia Majandusühenduse riigid.
Kaubad tuleb deklareerida ekspordile selles liikmesriigis, kus eksportija on asutatud või toimub kaupade laadimine transpordivahendile.
Esitada tuleb
- kõik dokumendid
- kauba tehniline dokumentatsioon, kirjeldus ja spetsifikatsioon
- lõppkasutaja kinnitus, et ta on kaupade lõppsaaja ja milleks toodet kasutatakse (näiteks vahendaja või tolliladu ei ole lõplik saaja)
- tehingu toimumist tõendavad maksekorraldused ja/või pangaväljavõte
Hoiame ajakohast informatsiooni veebilehel Tollivormistus seoses Ukrainas toimuva sõjaga (ka inglise ja vene keeles).
Viimati uuendatud 26.01.2023