NB! Lõppemas on nõukogu määruse 833/2014 artikli 3k punktis 3aa kehtestatud üleminekuaeg

Punkt 3aa. Kaupade suhtes, mis kuuluvad XXIIIA lisas loetletud CN-koodide alla, ei kohaldata lõigetes 1 ja 2 sätestatud keelde enne 19. detsembrit 2023 sõlmitud lepingute ja nende lepingute täitmiseks vajalike lisalepingute täitmise suhtes kuni 20. märtsini 2024. 

Palume ekspordi vormistamisel arvestada, et kaubad jõuaksid enne tähtaja saabumist ka reaalselt liidust väljuda.

Nõukogu määrus (EL) nr 833/2014

Ukrainas toimuva sõjaga seotult Venemaale kehtestatud sanktsioonide konsolideeritud tekst (seisuga 19.12.2023), mis käsitleb piiravaid meetmeid seoses Venemaa tegevusega, mis destabiliseerib olukorda Ukrainas.

Nõukogu määrus (EL) nr 2024/745

23. veebruar 2024, millega muudetakse määrust (EL) nr 833/2014, mis käsitleb piiravaid meetmeid seoses Venemaa tegevusega, mis destabiliseerib olukorda Ukrainas.

Kõikidest Venemaa suhtes kehtestatud sanktsioonidest ülevaate saamiseks tuleb vaadata nii konsolideeritud määrust kui ka 13. sanktsioonipaketiga vastu võetud määrust.

Nõukogu määrus (EÜ) nr 765/2006

Ukrainas toimuva sõjaga seotult Valgevenele kehtestatud sanktsioonide konsolideeritud tekst (seisuga 28.02.2023), mis käsitleb piiravaid meetmeid seoses olukorraga Valgevenes ja Valgevene osalemisega Venemaa agressioonis Ukraina vastu.

Kehtestatud sanktsioonid

Järgnev on lihtsustatud ja üldistav kokkuvõte, mis ei ole õiguslikult siduv ega asenda õigusaktides toodut.

23. veebruaril 2024 võttis Euroopa Liit vastu 13. sanktsioonipaketi

Euroopa Liidu Nõukogu võttis vastu 13. sanktsioonipaketi, millega täiendatakse Venemaa suhtes kehtestatud sanktsioone.

Lühiülevaade 13. sanktsioonipaketiga lisanduvatest muudatustest
  • Nõukogu määruse (EL) nr 833/2014 artikli 2 lõikes 7, artikli 2a lõikes 7 ja artikli 2b lõikes 1 osutatud füüsiliste või juriidiliste isikute, üksuste või asutuste loetellu (IV lisa) lisatakse 27 ettevõtet, kelle suhtes kohaldatakse karmimat ekspordipiirangut. Nendest on 17 Vene ettevõtet, 3 Hiina ettevõtet, 1 Türgi ettevõte, 1 Tai ettevõte, 1 Kasahstani ettevõte, 1 Serbia ettevõte, 1 Hongkongi ettevõte, 1 Sri Lanka ettevõte ja 1 India ettevõte.
  • Täiendatakse nõukogu määruse (EL) nr 833/2014 VII lisa, milles loetletud kaupade ja tehnoloogia eksport EList Venemaale või transiit läbi Venemaa territooriumi on keelatud, sest selline kaup või tehnoloogia võib aidata kaasa Venemaa sõjalise ja tehnoloogilise suutlikkuse tugevdamisele või kaitse- ja julgeolekusektori arengule. VII lisa B ossa lisatakse kaubakood 8532 22 – püsimahtuvusega elektrikondensaatorid, alumiinium-elektrolüütkondensaatorid (v.a tugevvoolukondensaatorid) (ingl aluminium electrolytic fixed electrical capacitors (excluding power capacitors)).
  • Täiendatakse nõukogu määruse (EL) nr 833/2014 artiklis 3k nimetatud XXIII lisa, milles on loetletud kaubad, mille suhtes kehtib ekspordikeeld.
    Lisaks seni sanktsioneeritud 6-kohaliste koodidega kaupadele 850432, 850433 ja 850434, keelatakse nüüd kõigi rubriiki 8504 kuuluvate kaupade eksport. Kolmekuuline üleminekuperiood kehtib nende rubriiki 8504 kuuluvate kaupade suhtes, mille eksport varem keelatud ei olnud.
  • Täiendatakse nõukogu määruse (EL) nr 833/2014 artikli 3g lõikes 1 osutatud selliste partnerriikide, kust imporditakse rauda ja terast, loetelu (XXXVI lisa). Partnerriikide nimekirjas on lisaks Šveitsile ja Norrale nüüd ka Ühendkuningriik. Partnerriigid on kehtestanud oma piirangud Venemaa päritolu metallidele ning nendest riikidest imporditava raua ja terase kohta ei pea importimisel esitama materjali päritolu tõendeid.
  • Nõukogu määrus (EL) 269/2014: nimekirja isikutest, kelle suhtes on kehtestatud sanktsioonid, lisatakse 106 isikut ja 88 üksust. Pärast 13. sanktsioonipaketi vastuvõtmist on nimekirjas 1752 isikut ja 425 üksust (kokku 2177).

Täpsemalt on võimalik uute sanktsioonidega tutvuda nõukogu määruses (EL) 2024/745.

Euroopa Liit karmistas Venemaa-vastaseid sanktsioone

Välisministeeriumi 23.02.2024 uudis

18. detsembril 2023 võttis Euroopa Liit vastu 12. sanktsioonipaketi

Euroopa Liidu Nõukogu otsustas vastu võtta uued piiravad meetmed seoses Venemaa tegevusega, mis destabiliseerib olukorda Ukrainas, millega:

  • lisatakse uued impordikeelud järgmistele kaupadele:
  • teemandid ja teemante sisaldavad tooted (ehted). Otsene impordikeeld Venemaalt jõustub 01.01.2024, kaudne impordikeeld kolmandatest riikidest, mh töödeldud teemantidele, jõustub 01.03.2024, impordikeeld väiksematele teemantidele jõustub 01.09.2024.
  • veeldatud naftagaas (LPG) – üleminekuaeg on 12 kuud;
  • metallid (töödeldud alumiinium, traadid, torud). Erandiks on raua- ja terasetooted (sh terasplaadid), mida on lubatud importida kuni 2028. a (kvootide alusel).
  • lisatakse uued ekspordikeelud kaupadele, mida Venemaa on Ukraina sõjas kasutanud, sh tarkvara, trafod, laagrid, tööpingid, liitiumiühendid, muundurid, ehituskaubad, transpordikaubad, lasertehnoloogia ja droonide komponendid;
  • laiendatakse transiidikeeldu läbi Venemaa kolmandatesse riikidesse teatud sõjatööstuses kasutatavatele kaupadele, mis on Venemaa majanduses olulised;
  • tekib kohustus lisada lepingutesse tingimus, mis keelab kõige ohtlikuma kauba edasimüügi Venemaale;
  • tõhustatakse nafta hinnalae toimimist: keelatakse naftatankerite müük (teatud eranditega), nõutakse täpsemat ülevaadet Venemaa nafta veoga seotud kuludest ning lisatakse kohustus jõustamiseks vajaliku info jagamiseks;
  • lisatakse kohustus teavitada Venemaa ettevõtete varade viimisest Venemaale. Kohaldub vaid vene isikute omandis (25% või rohkem) olevate juriidiliste isikute ülekannetele.
  • lisatakse impordikeelu erandid, et hõlbustada Venemaa ja Euroopa Liidu vahelist reisimist ning ELi kodanike liikumist Venemaa ja kodumaa vahel:
  1. liikmesriigid võivad kõigil piiriületajatel lubada kaasa võtta keelatud kaupu, kui on näha, et need on reisil isiklikuks kasutamiseks;
  2. ELi kodanikud, kes elavad Venemaal, võivad taotleda luba siseneda Liitu mootorsõidukiga, kui see on ettenähtud isiklikuks kasutamiseks. Liikmesriik ei pea lube väljastama.

Täpsemalt on võimalik uute sanktsioonidega tutvuda nõukogu otsuses (ÜVJP) 2023/2874 ja määruses (EL) 2023/2878.

Senised konsolideeritud õigusaktid: nõukogu otsus 2014/512/ÜVJP (seisuga 01.10.2023), määrus (EL) nr 833/2014 (seisuga 19.12.2023).

Uued piirangud jõustuvad 19. detsembril 2023.

23. juunil 2023 võttis Euroopa Liit vastu 11. sanktsioonipaketi

Sanktsioonipaketi raames laiendatakse impordi- ja ekspordikeeldu erinevatele kaupadele, et pärssida Venemaa võimekust arendada oma sõjatööstust ja majandust.

Muuhulgas keelatakse importida selliseid raua- ja terasetooteid, mida on töödeldud kolmandas riigis ja mis sisaldavad Venemaalt pärit raua- ja terasetooteid. Enamiku artiklis 3g ja XVII lisas toodud kaupade kohta on importijatel vaja alates 30. septembrist 2023 esitada tõendid kolmandas riigis tootmisel kasutatud raua- ja terasesisendite päritoluriigi kohta, sõltumata lõpptoote päritolust. Keelatud on kasutada toodete toormes Venemaalt pärit raua- ja terasesisendit.

Ekspordikeeldu laiendatakse kaupadele, näiteks sõidukitele, mille väärtus on alla 50 000 euro. Ekspordikeelu all olevatele kaupadele on määratud üleminekuajaks kolm kalendrikuud.

Kahesuguse kasutusega ja teiste tundlike kaupade suhtes võeti vastu otsus, et on võimalik keelata kaupade tarnimine ka kolmandatesse riikidesse, kui on tõestatud nende riikide osalemine Venemaa varustamises kahese kasutusega kaupade või teiste tundlike kaupadega.

Alates 24. juulist 2023 keelatakse selliste laevade, mis tegelevad sanktsioneeritud kauba laevalt laevale ümberpumpamisega või plaanivad seda, sisenemine liidu sadamatesse ja/või liikmesriigi majandusvööndisse. Täpsemalt on võimalik selle kohta lugeda artiklitest 3eb ja 3ec.

Lisaks on alates 1. juulist 2023 keelatud kaubavedu Venemaal registreeritud haagiste või poolhaagistega. Üleminekuperiood on ette nähtud 30. juunini 2023, et oleks võimalik lõpetada juba alustatud veod (keelde ei kohaldata kaubavedude suhtes, mis algasid enne 24. juunit k.a).

Täpsemalt on võimalik uute sanktsioonide kohta lugeda nõukogu määrusest (EL) 2023/1214.

25. veebruaril 2023 võttis Euroopa Liit vastu 10. sanktsioonipaketi

Sanktsioonipaketi raames laiendatakse ekspordi- ja impordikeeldusid erinevatele kaupadele, et pärssida Venemaa võimekust arendada sõjatööstust ja majandust. Lisaks keelatakse sanktsioneeritud relvade ja kahesuguse kasutusega kauba transiit läbi Venemaa Föderatsiooni kolmandatesse riikidesse, eelkõige Kesk-Aasiasse.

Ekspordikeeldusid laiendatakse kaupadele, näiteks haruldased muldmetallid elektroonilised komponendid, masinad ja masinaosad, antennid, mäluseadmed, veokid, pumbad, turbiinid, kraanad, läätsed ja kaamerad.

Enamusele ekspordikeelu all olevatele toodetele on määratud üleminekuajaks üks kuu.

Impordikeeldusid laiendatakse kaupadele, mille müük toob Venemaa Föderatsioonile märkimisväärset tulu, näiteks asfalt, bituumen, erinevad kummitooted.

Enamusele impordikeelu all olevatele toodetele on määratud üleminekuajaks kolm kuud, sünteetilise kummi tooteid võib Euroopa Liitu importida kuni 30.06.2024.

Täpsemalt on võimalik uute sanktsioonidega tutvuda nõukogu määruses (EL) 2023/427.

Sanktsioonide eelselt Euroopa Liitu toodud kaupade tollitoimingud

Selleks, et tagada õiguskindlus seoses impordi käsitlemisega, on 10. paketiga sätestatud normid, mis käsitlevad füüsiliselt liidus asuvate ja tolliasutustele juba esitatud kaupade vabastamist tolli poolt juhtudel, kui nende kaupade suhtes kehtivad sanktsioonid. See võimalus kehtib olenemata protseduurist, mida kauba suhtes pärast tollile esitamist kohaldatakse (transiit, seestöötlemine, vabasse ringlusse lubamine jne) või liidu tolliseadustiku kohastest protseduurietappidest ja formaalsustest, mis on vajalikud kauba vabastamiseks.

Muudatus puudutab liidu ettevõtjaid, kes tõid kaubad heas usus liitu ajal, mil nende suhtes ei kohaldatud veel ühtegi impordipiirangut, sealhulgas siis, kui nende import oli üleminekuperioodil endiselt lubatud. Selliste kaupade deklareerimisel kaupade vabastamine ja sellega seotud maksed (keeld kaupu omandada!) peavad olema kooskõlas liidu piiravate meetmete sätete ja eesmärkidega.

Selliste kaupade deklareerimisel kasutatakse lisakoodi Y859 ning tollile tehakse kättesaadavaks informatsioon kaupade esitamise aja ja maksete toimumise kohta. Kui kaupade liitu toimetamine oli seotud üleminekuperioodi ja lepinguliste eranditega, esitatakse koos tollideklaratsiooniga ka lepingud, mis peavad vastama õigusakti nõuetele (nt leping sõlmitud teatud aeg enne üleminekuperioodi lõppu).

Näide

Määruse 833/14 art 3i alusel oli lubatud kuni 10.07.22 Liitu toimetada kaupa A, tingimusel, et leping, mille alusel kaupu Liitu toodi, oli sõlmitud enne 10.04.22. 09.06.22 jõudis kaup Liitu ning leping oli sõlmitud 03.2022. Kaup paigutati tollilattu ja jäi sinna ka pärast 10.07.22. Nimetatud kaupu on lubatud järgmisele tolliprotseduurile deklareerida.


  • 16. detsembril 2022 võttis Euroopa Liit vastu uue, üheksanda sanktsioonipaketi. Täpsemalt on võimalik uute sanktsioonidega tutvuda nõukogu määruses (EL) 2022/2474.
  • Alates 31.12.2022

    • on keelatud importida ja osta Venemaa Föderatsioonist maagaasi (kaubakood 27112100);
    • on keelatud importida ja osta veeldatud maagaasi (kaubakood 27111100), kui selle eesmärk on veeldatud gaasi ülekande- või jaotusvõrku sisestamine. 

    Veeldatud maagaasi import ei ole keelatud, kui see on ette nähtud lõpptarbijaks oleva ettevõtja gaasihoidlasse veeldatud kujul või eraldatud võrku kasutamiseks töötlevas tööstuses või ühistranspordis. Veeldatud gaasi ostu või impordi eesmärgi kohta esitatakse vajaduse korral kasutuseesmärki või -kohta kinnitavad andmed.

    Juhime tähelepanu, et alates 31.12.2022 on keelatud Venemaa päritolu maagaasi ja veeldatud maagaasi ülekandeteenus ja jaotusvõrku sisestamine. See tähendab, et alates 31.12.2022 on keelatud ka enne 31.12.2022 liidu tolliterritooriumile toimetatud Venemaa päritolu maagaasi ja veeldatud maagaasi, mis on transiidi või tolliladustamise protseduuril, suunata ülekande- ja jaotusvõrku. Sama kehtib ka gaasi osas, mis on nimetatud protseduuridel teistes liikmesriikides. Kui eesmärk on nimetatud kaupu tarbimisse suunata Eestisse, tuleb need vabasse ringlusesse suunata enne sanktsiooni jõustumist.

  • 6. oktoobril 2022 võttis Euroopa Liit vastu uue, kaheksanda sanktsioonipaketi. Pakett sisaldab ekspordi keeldu mh kemikaalidele, kahesuguse kasutusega kaubale, kõrgtehnoloogiale, lennunduses kasutatavatele seadmetele, masinatele, relvadele ja nende osadele, millele pole sanktsioone seni kehtestatud.
    Laiendatakse ka impordikeelu nimekirja (täiendatakse lisa XXI).
    Täpsemalt on võimalik uute sanktsioonidega tutvuda nõukogu määruses (EL) 2022/1904.
    Tolliinfosüsteemidesse on vajalikud muudatused sisse viidud.

  • Euroopa Nõukogu täiendavate sanktsioonide (VI) pakett
    Seoses VI paketi rakendamisega anname teada, et määruse artikli 3m lõike 3 punktides a ja b nimetatud erandite kasutamiseks enne 04.06 sõlmitud pikaajalistest lepingutest tuli ettevõtetel kirjalikult teavitada Välisministeeriumi.
    Lühiajalised, ühekordseid tarneid hõlmavad lepingud palume esitada Maksu- ja Tolliametile tolliformaalsuste käigus, misjärel tagatakse nendest Euroopa Komisjoni teavitamine.

ELi Nõukogu otsustas 3. augustil 2023 teha muudatuse piiravates meetmetes seoses olukorraga Valgevenes ja Valgevene osalemisega Venemaa agressioonis Ukraina vastu

Muudatuse kohaselt on keelatud tulirelvade, nende osade, oluliste osade ja laskemoona müük, tarnimine, üleandmine ja eksport Valgevenesse. 

Lisaks laiendatakse muudatusega kahesuguse kasutusega ning kõrgtehnoloogiliste kaupade ja kõrgtehnoloogia ekspordikeeldu ning kehtestatakse täiendavad ekspordipiirangud kaupadele, mis võivad aidata kaasa Valgevene sõjalise ja tehnoloogilise suutlikkuse tugevdamisele või tema kaitse- ja julgeolekusektori arengule, eelkõige kaupadele, mida Venemaa on kasutanud Ukraina-vastases agressioonisõjas.

Samuti kehtestatakse lennunduses ja kosmosetööstuses kasutamiseks sobivate kaupade ja tehnoloogia, sealhulgas nii mehitatud kui ka mehitamata õhusõidukite mootorite ja nende osade ekspordikeeld Valgevenesse.

Muudatuse jõustumiseks võttis nõukogu vastu otsuse (ÜVJP) 2023/1601, millega muudetakse otsust 2012/642/ÜVJP ja määruse (EL) 2023/1594, millega muudetakse määrust (EÜ) nr 765/2006.

Muudatus jõustus 5. augustil 2023.
 


  • Valgevene päritolu ja Valgevenest saabuvad teatud kaubad on keelatud – üldistatult öeldes on keelatud väetiste, tubakaga seotud seadmete/varustuse (sh filtrid, paber jne) ja naftasaaduste vedu (import, eksport, transiit).
  • Valgevenest on keelatud importida puitu, tsementi, rauda, terast, kummitooteid. Sama piirang kehtib ka eelloetletud Valgevene päritoluga kaupadele, kui neid imporditakse muudest riikidest (nt Venemaalt).
    Täpsemalt palume vaadata määrusest nr 2022/355.
  • Valgevenesse on keelatud toimetada kahesekasutusega kaupu ekspordi või muu tolliprotseduuri raames.
  • Euroopa Liidu Nõukogu võttis 08.04.2022 vastu määrused (EL) 2022/576 ja 2022/577, mille kohaselt on keelatud igasugune kaupade vedu Liidu territooriumil Venemaa Föderatsioonis ja Valgevenes asutatud veoettevõtjatel.

    Lähemalt

  • Keelatud on Ukraina Donetski ja Luganski oblastist saadetud kaubad ning keelatud on saata kaupu Donetski ja Luganski oblastisse. Sanktsioonid on kehtestatud kõikidele kaupadele.
  • Venemaalt on keelatud importida kaupu, kui nende kaupade tegelik päritolu on Donetski või Luganski oblast.

26. juulil 2023 jõustus uus sanktsioonirežiim seoses Iraani sõjalise toetusega Venemaa Ukraina-vastasele agressioonisõjale

EL Nõukogu otsustas 20. juulil 2023 võtta vastu uue sanktsioonirežiimi seoses Iraani sõjalise toetusega Venemaa Ukraina-vastasele agressioonisõjale.

Sanktsioonirežiimi eesmärk on piirata Iraani sõjalist toetust Venemaa Ukraina-vastasele agressioonisõjale Iraani riiklikult toetatava mehitamata õhusõidukite arendamise ja tootmise programmi kaudu. Sanktsioonirežiimiga keelatakse mehitamata õhusõidukite arendamiseks ja tootmiseks kasutatavate komponentide eksport liidust Iraani või kasutamiseks Iraanis. Samuti on keelatud müüa ja üle anda intellektuaalomandi õigusi ja ärisaladusi, mis on seotud keelatud kaupadega.

Keelatud kaupade nimekiri on sätestatud määruse II lisas.

Lisaks on kehtestatud reisipiirangud ja varade külmutamise kohustus isikute ja üksuste suhtes, kes vastutavad Iraani mehitamata õhusõidukite programmi eest, toetavad seda või on sellega seotud.
Sanktsioneeritud isikute nimekiri sätestatakse määruse III lisas, kuid ühtegi nime sinna veel lisatud pole.

Piiravate meetmete kehtestamiseks võeti vastu otsus (ÜVJP) 2023/1532 ja määrus (EL) 2023/1529.

Režiim jõustus 26. juulil 2023.

Deklarantidel, tolliagentidel, printsipaalidel jt tarneahela osalistel lasub sanktsioonidest kinnipidamise hoolsuskohustus teenuse pakkumisel. Rikkumisi menetletakse kriminaalmenetluse raames. 

Sanktsioone kohaldatakse Venemaa teatud isikute ja kodanike ning nende varade suhtes (informatsioon sanktsioonide kohta on kättesaadav Euroopa Liidu Teatajas (nõukogu määrus (EL) nr 269/2014 ja selle muudatused). EL Nõukogu 13. sanktsioonipaketiga (nõukogu määrus (EL) 2024/745) täiendati määruse nr 269/2014 nimekirja 106 isiku ja 88 üksusega ning nüüd on selles 1752 isikut ja 425 üksust (kokku 2177).
Lähemalt lugege Rahapesu Andmebüroo kodulehelt.


Uralchem gruppi kuuluvate ettevõtete suhtes kohaldatakse finantssanktsioone

Tulenevalt EL Nõukogu määruse 269/2014  artiklist 2 sätestatakse Uralchemi gruppi kuuluvate ettevõtete suhtes finantssanktsioone. Sanktsioonide kohaldamise eest vastutavad kõik juriidilised ja füüsilised isikud vastavalt rahvusvahelise sanktsiooni seadusele § 19.

Uralchem grupp on Venemaa ettevõte, mis toodab mitmesuguseid keemiatooted, sealhulgas mineraalväetisi ja ammooniumnitraati. See on suurim ammooniumnitraadi tootja Venemaal ning teine suurim ammooniumi ja lämmastikväetiste tootja. Uralchem gruppi kuuluvad sellised ettevõtted nagu PJSC Uralkali, GEO NPK LLC, Uralchem Trading House LLC jpt.

Tulenevalt kehtestatud finantssanktsioonidest on kõik Uralchem gruppi kuuluvate ettevõtetega tehtud tehingud, sh nende ettevõtete kauba vedamine, importimine ja transiit läbi Eesti keelatud ja ettevõtetega seotud rahalised vahendid külmutatakse. Kui teil on kahtlus, et olete teinud Uralchem gruppi kuuluvate ettevõtetega tehinguid, mis võivad rikkuda neile kehtestatud sanktsioone, soovitame sellest kohe teavitada Rahapesu Andmebürood (RAB) ja seda enne, kui kaubad piiripunkti jõuavad.  

Kui kaubad jõuavad ilma RAB hinnanguta siiski piirini, peetakse need kinni ning jäetakse tolli järelevalve alla kuni vastava hinnangu saamiseni. 
 
Kui leiab kinnitust, et olete teadlikult teinud koostööd ettevõtetega, kelle suhtes kehtestatakse sanktsioone, on teil kui vedajal ehk valdajal kohustus hüvitada kõik kaupadega seotud hoiustamiskulud. Vedaja puhul peame silmas isikut, kes oleks saanud rikkumise toimumist takistada.

Juhime tähelepanu, et EL Nõukogu määruse 269/2014 artikli 9 kohaselt on keelatud teadlikult ja tahtlikult osaleda tegevuses, mille eesmärk või tagajärg on selle määrusega kehtestatud keeldudest kõrvalehoidumine.

Rohkem infot Rahapesu Andmebüroo kodulehelt.

Kui kaubad on suunatud kontrolli, on vaja esitada:

  • kõik dokumendid
  • kauba kood ja kirjeldus
  • saaja/saatja
  • kauba tehniline dokumentatsioon, kirjeldus ja spetsifikatsioon
  • lõppkasutaja kinnitus, et ta on kaupade lõppsaaja ja milleks toodet kasutatakse (näiteks vahendaja või tolliladu ei ole lõplik saaja)
  • Euroopa Liidu kauba puhul selle liikmesriigi kinnitus - tootjamaa kinnitus, et ta on teadlik, et kaupa on lubatud Venemaale saata. Kinnituse peab andma:

    • pädev asutus, kes väljastab strateegiliste kaupade lube ja
    • tootja, et ta on teadlik, et tegemist ei ole kahese kasutusega kaubaga ja on teadlik, et kauba lõppsaaja on Venemaa või Valgevene.

Lisaks palume arvestada, et sanktsioonide kehtestamise pädev asutus on Välisministeerium, mistõttu on nädalavahetuseti vajalike vastuste saamine raskendatud. Seetõttu soovitame kaupade eksporti nädalavahetusele mitte planeerida.

Kui kaupade eksportija on teise liikmesriigi isik, suheldakse kaupade tehnilise dokumentatsiooni ja spetsifikatsiooni teemadel ka asjasse puutuva liikmesriigi vastava asutusega, mistõttu selliste eksportide kontrollimine võtab sellevõrra rohkem aega. Selliseid kaupu ei lubata väljumistolliasutusest väljuda enne, kui on saadud veendumus, et tegemist ei ole sanktsioonialuse kaubaga.

Palume arvestada suurenenud ajakuluga tollivormistusel ja nõustamisel.
Kui vajate nõustamist, siis arvestage palun, et iga detail on oluline ning võib mõjutada ja muuta nõustamise sisu.

Euroopa Liidu Nõukogu võttis 18.12.2023 vastu Venemaale kehtestatud sanktsioonide XII paketi, millega on muuhulgas täpsustatud mootorsõidukite Euroopa Liitu sisenemise võimalusi.

XII paketiga võimaldatakse diplomaatiliste registreerimismärkidega mootorsõidukite Euroopa Liitu (EL) sisenemine, kui need on vajalikud diplomaatiliste ja konsulaaresinduste, sealhulgas delegatsioonide, saatkondade ja missioonide või rahvusvahelise õiguse kohaselt puutumatute rahvusvaheliste organisatsioonide toimimiseks või nende töötajatele ja nende lähisugulastele isiklikuks kasutamiseks.

Pädevatele asutustele antakse võimalus tingimustel, mida nad peavad asjakohaseks, lubada ELi siseneda sõidukil, mida ei ole ette nähtud müügiks ja mis kuulub liikmesriigi kodanikule või mõnele tema lähimale pereliikmele, kelle elukoht on Venemaal ja kes sõidab selle sõidukiga ELi üksnes selle isikliku kasutamise eesmärgil. See tähendab, et igale liikmesriigile jäetakse läbi pädevate asutuste võimalus lubada või keelata selliste sõidukite Euroopa Liitu sisenemine. Eesti pädevad asutused on alates 13.09.2023 kohaldanud Venemaa Föderatsiooni numbrimärkidega sõidukitele ELi sisenemise keeldu. Sama praktikaga jätkatakse ka edasi. See tähendab, et Eesti piiripunktide kaudu ei lubata Venemaa Föderatsiooni numbrimärkidega sõidukite sisenemist olenemata selle omaniku või kasutaja viibimise alustest Eestis või Euroopa Liidus.

XII paketiga seadustati juba Euroopa Liidu territooriumil olevate Venemaa Föderatsiooni numbrimärkidega mootorsõidukite registreerimine liikmesriigis. Euroopa Liitu registreerimist lubatakse kõikidele neile sõidukitele, mis on liidu territooriumile sisenenud enne 19.12.2023 (kaasa arvatud). Täpsemalt vaadake küsimuste ja vastuste rubriigist.

Venemaa Föderatsiooni numbrimärki kandvatel transpordivahenditel lubatakse jätkuvalt välispiiri kaudu Eestist lahkuda või ületada Euroopa Liidu sisepiire.

Autod seisvad ummikus, pidurituled põlevad

     

Kõik tollideklaratsioonid, mis esitatakse sõidukite tollis deklareerimiseks, lahendatakse juhtumi kaupa. Isikutel, kes soovivad oma sõidukid tollis deklareerida, soovitame enne kontrollida, kas sõidukite Eestis registreerimine on võimalik, vastasel juhul võib juhtuda, et tasute tollimaksud, kuid sõidukit liiklusregistrisse kanda ei saa.

1. Kas Soomest, Rootsist või näiteks Lätist saab Eestisse Vene numbrimärkidega sõidukiga?
Eesti ei takista Vene numbrimärkidega sõidukite liikumist Euroopa Liidu siseselt. Läti on teavitanud, et lubab Venemaa numbrimärkidega sõidukitel oma territooriumil liikuda vaid selleks, et riigist läbi sõita. Venemaal registreeritud sõiduk võib Läti territooriumi läbida ainult ühe korra. Enne riiki sisenemist peavad isikud e-teenuste kaudu andma Läti liiklusohutuse direktoraadile informatsiooni sõiduki, juhi ja ajaperioodi kohta, mille vältel sõiduk Lätis liikluses osaleb. See aeg ei tohi ületada 24 tundi. ERR uudis: "Läti keelab Venemaal registreeritud sõidukid"

2. Kas Eestist võib Soome, Rootsi või Lätti liikuda Venemaa Föderatsiooni numbrimärkidega sõidukiga?
Eesti ei takista Vene numbrimärkidega sõidukite liikumist Euroopa Liidu siseselt. Läti on teavitanud, et lubab Venemaa numbrimärkidega sõidukitel oma territooriumil liikuda vaid selleks, et riigist läbi sõita. Venemaal registreeritud sõiduk võib Läti territooriumi läbida ainult ühe korra. Enne riiki sisenemist peavad isikud e-teenuste kaudu andma Läti liiklusohutuse direktoraadile informatsiooni sõiduki, juhi ja ajaperioodi kohta, mille vältel sõiduk Lätis liikluses osaleb. See aeg ei tohi ületada 24 tundi. ERR uudis: "Läti keelab Venemaal registreeritud sõidukid"

3. Millised transpordivahendid sanktsiooni alla kuuluvad? Sõiduautod, bussid, veokid, mootorrattad…?
Keelatud on Vene numbrimärkidega B- ja C-kategooria sõidukite sisenemine Euroopa Liitu. Keelatud on ka Vene transiitnumbritega sõidukite sisenemine.
Lubatud on rohkem kui 10-kohalised reisibussid (sh 1+9) ja mootorrattad.
Liinilubade olemasolu reisibussil ei ole määrava tähtsusega, oluline on istmete arv.

4. Kas Venemaa Föderatsiooni numbrimärkidega kiirabiautod või muud eriotstarbelised sõidukid tohivad Euroopa Liitu siseneda?
Kiirabiautod ja muud eriotstarbelised sõidukid tohivad jätkuvalt Euroopa Liidu – Venemaa Föderatsiooni piiri ületada. Eriotstarbeliste sõidukite piiriületuse puhul kontrollitakse konkreetse sõidu eesmärki.

5. Mida tähendab vabasse ringlusesse deklareerimine?
Vabasse ringlusesse deklareerimine tähendab sõiduki kohta vaba ringluse tollideklaratsiooni esitamist koos maksude tasumisega. Isikud, kelle alaline elamiskoht on Euroopa Liidus ja kes toimetavad Euroopa Liitu kolmandast riigist sõiduki, kohustuvad koheselt piiriületuse järgselt sõidukid deklareerima vabasse ringlusse, tasuma maksud ning registreerima sõidukid Transpordiametis. Kui kolmanda riigi isik sisenes Euroopa Liitu ajutiselt, kuid on nüüd seoses elamisloa saamisega või elukoha vahetusega Euroopa Liidu isik, on tal kohustus koheselt sõiduk vabasse ringlusesse deklareerida. Sõiduki registreerimisel lähtutakse liiklusseadusest.

6. Kas vabasse ringlusse deklareerimisel tuleb alati tasuda maksud?
Üldise põhimõttena tuleb isikul tasuda tollimaks ja käibemaks. Isikutel, kes vastavad ümberasuja tingimustele, on võimalik taotleda maksuvabastust. Sõiduautode tollimaksumäär on 10% kauba tolliväärtusest, lisaks tuleb tasuda ka käibemaks.

7. Kas maksusummasi on võimalik ajatada?
Jah, palume lugeda täpsemalt artiklist „Maksuvõla ajatamine".

8. Mida teha sõidukiga, mida ei soovita vabasse ringlusesse deklareerida?
Sellised sõidukid tuleb Venemaale tagasi viia. 

9. Kuidas käituda, kui sõiduk kuulub Vene isikule, kes ei ela alaliselt Euroopa Liidus?
Nimetatud sõidukit ei ole võimalik deklareerida ega registreerida ning soovitame selle Venemaale tagasi toimetada.

10. Kes tohib üle piiri Venemaa Föderatsiooni registris olevaid sõidukeid Euroopa Liitu toimetada?
Üle piiri on lubatud toimetada ainult diplomaatilise numbrimärgiga sõidukeid, mootorrattaid, rohkem kui 10-kohalisi busse ja erisõidukeid (nt abi osutav kiirabi). Lubavaid erandeid isikute osas ei ole kehtestatud.

11. Mida teha sõidukiga, mida soovitakse vabasse ringlusse deklareerida ja liiklusregistrisse kanda?
Sõidukid, mis on toimetatud Eestisse enne 19.12.2023, on lubatud deklareerida vabasse ringlusesse tingimustel:

  • sõiduki omanik on Euroopa Liidu isik (ELi kodanik või Eesti elamisluba omav isik)
  • sõiduk peab asuma Eestis
  • isik esitab tollile sõiduki omandit tõendava dokumendi
  • omandi üleminek on toimunud enne 19.12.2023
  • isikul on olemas tollideklaratsiooni täitmiseks vajalikud andmed (sh tolliväärtus)

Isik esitab Maksu- ja Tolliametile tollideklaratsiooni ning tasub nõuetekohaselt maksud. Seejärel on isikul kohustus koheselt, kuid mitte hiljem kui 5 päeva jooksul sõiduk registreerida. Eelnevalt soovitame isikul veenduda, et ta sõiduk vastab Euroopa Liidu tehnonõuete.

Tollideklaratsiooni esitamiseks soovitame kasutada tolliagentide abi.
Tollideklaratsiooni täitmise juhised
NB! Kui kaup oleks tulnud deklareerida juba esimesel sisenemisel, on tollil õigus nõuda lisaks tollimaksule ka tollimaksult intresse.

12. Millele pöörata tähelepanu tollideklaratsiooni andmete täitmisel?

  • Tolliväärtus — märkige sõiduki eest tegelikult makstud hind või hind, mis oleks tulnud maksta (kingitused jne), kui sõiduk oleks ostetud. NB! Tollil on õigus määrata sõidukile tolliväärtus, kui deklareeritud väärtuse osas tekkib kahtluseid.
  • Lisakoodidest märkige deklaratsioonile Y859 ja Y920.
  • Valige tagantjärgi deklareerimine ja kaupade esitamise kuupäevaks märkige Euroopa Liitu saabumise kuupäev või kui Euroopa Liitu saabumine toimus enne 1.07.2021, siis märkige kuupäevaks „1.07.2021".
  • Kaubakood 8703.

Import, eksport, transiit

Keelatud on eksportida Venemaa füüsilistele või juriidilistele isikutele, üksustele või asutustele kaupu, mis võivad aidata suurendada Venemaa tööstuslikku suutlikkust. Täielik loetelu kaubakoodide ja nimetustega on leitav nõukogu määrusest 833/2014 ja selle muudatustes (soovitame otsinguks kasutada konsolideeritud versiooni ja viimati vastu võetud paketi määruste kombinatsiooni).

Valdav enamus ekspordikeelde on reguleeritud nõukogu määruse 833/2014 artiklites:

  • artikkel 3f, lisa XVI
    merendus
  • artikkel 3h, lisa XVIII
    luksuskaubad — kaubad, mille väärtus ühe ühiku kohta ületab 300 eurot. Piirang ei kehti isiklikele esemetele, nt isiklikus kasutuses olev nutitelefon, hinnaline käekott, üleriided vmt.
  • artikkel 3k, lisa XXIII 
    kaubad, mis suurendavad Venemaa tööstuslikku võimekust
  • artikkel 5i
    europangatähed (EUR) ja ELi liikmesriikide pangatähed (HRK, RON, BGN, HUF, CZK, PLN, SEK, DKK). Erandina on lubatud nende pangatähtede väljavedu reisija ja temaga koos reisivate lähisugulaste isiklikuks kasutamiseks reisi jooksul.

Täpsema info saamiseks tutvuge nõukogu määruse 833/2014 ja selle määruse täiendustega.

Lisaks varasematele keeldudele on Euroopa Liidu sanktsioonidega keelatud Venemaale viia kemikaale, kahesuguse kasutusega kaupa, kõrgtehnoloogiat, lennunduses kasutatavaid seadmeid, masinaid, relvi ja nende osasid, nafta kaevandamise ja uurimisega seotud kaupa (torud, puurimisseadmed, pumbad jms). Keelatud on kõik KNi gruppi 88 kuuluvad kaubad (lennundus), reaktiivkütus ning kütuselisandid. Keelatud on merenavigatsioonikaubad ja -tehnoloogia, optikatooted ja -seadmed, KN rubriigid 8526, 8529, 9014.

Luksuskaupade eksport Venemaale on keelatud, kui nende väärtus ületab 300 eurot kaubaartikli kohta. 

Keelatud on otse või kaudselt osta, importida ja üle anda XXV lisas loetletud toornaftat ja naftatooteid, kui need on pärit Venemaalt või kui neid eksporditakse Venemaalt. Keelatud on pakkuda otse või kaudselt tehnilist abi, vahendusteenuseid, rahastamist või rahalist abi ja muid teenuseid, mis on seotud eelnimetatud keeluga. Täielik loetelu kaubakoodide ja nimetustega on leitav Nõukogu määrusest 833/2014 ja selle muudatustes (soovitame otsinguks kasutada konsolideeritud versiooni ja viimati vastu võetud paketi määruste kombinatsiooni).

Valdav enamus kütuse keelde on reguleeritud nõukogu määruse 833/2014 artiklites:

Täpsemalt

  • Euroopa Nõukogu on vastu võtnud määrus 833/2014 muudatused (16.12.22 EL 2022/2474), mille kohaselt tohib naftasaaduste (2709) transportimisel pakkuda erinevaid teenuseid, kui kinni on peetud kehtestatud hinnalaest, mis on 60€/barreli kohta. See tähendab, et kui 2709 naftasaaduste hind on alla kehtestatud hinnalage, on lubatud tankerile, mis veab 2709 naftasaadusi, erinevaid teenuseid osutada.
    Määrustes on kehtestatud veel teisigi täpsustusi ja erisusi:
    Nõukogu määrus (EL) 2022/2367 
    Komisjoni rakendusmäärus (EL) 2022/2368
  • Vabariigi Valitsus kehtestas sanktsiooni, millega keelab Venemaa Föderatsioonist rubriiki 2710 klassifitseeritavate toornafta ja naftatoodete ostu, importimise ning üleandmise. Määrus jõustus 05.12.2022.
    Toornafta ja naftatoodete ostmine, import ja üleandmine
  • Vabariigi Valitsus on vastu võtnud määruse nr 93 (29.09.2022), millega kehtestatakse maagaasi ja veeldatud maagaasi ostu ja impordi keeld Venemaa Föderatsioonist. Määrus jõustus 31.12.2022.

    Lähemalt

    Alates 31.12.2022

    • on keelatud importida ja osta Venemaa Föderatsioonist maagaasi (kaubakood 27112100);
    • on keelatud importida ja osta veeldatud maagaasi (kaubakood 27111100), kui selle eesmärk on veeldatud gaasi ülekande- või jaotusvõrku sisestamine. 

    Veeldatud maagaasi import ei ole keelatud, kui see on ette nähtud lõpptarbijaks oleva ettevõtja gaasihoidlasse veeldatud kujul või eraldatud võrku kasutamiseks töötlevas tööstuses või ühistranspordis. Veeldatud gaasi ostu või impordi eesmärgi kohta esitatakse vajaduse korral kasutuseesmärki või -kohta kinnitavad andmed.

    Juhime tähelepanu, et alates 31.12.2022 on keelatud Venemaa päritolu maagaasi ja veeldatud maagaasi ülekandeteenus ja jaotusvõrku sisestamine. See tähendab, et alates 31.12.2022 on keelatud ka enne 31.12.2022 liidu tolliterritooriumile toimetatud Venemaa päritolu maagaasi ja veeldatud maagaasi, mis on transiidi või tolliladustamise protseduuril, suunata ülekande- ja jaotusvõrku. Sama kehtib ka gaasi osas, mis on nimetatud protseduuridel teistes liikmesriikides. Kui eesmärk on nimetatud kaupu tarbimisse suunata Eestisse, tuleb need vabasse ringlusesse suunata enne sanktsiooni jõustumist.

  • Euroopa Nõukogu täiendavate sanktsioonide (VI) pakett
    Seoses VI paketi rakendamisega anname teada, et määruse artikli 3m lõike 3 punktides a ja b nimetatud erandite kasutamiseks enne 04.06 sõlmitud pikaajalistest lepingutest tuli ettevõtetel kirjalikult teavitada Välisministeeriumi.
    Lühiajalised, ühekordseid tarneid hõlmavad lepingud palume esitada Maksu- ja Tolliametile tolliformaalsuste käigus, misjärel tagatakse nendest Euroopa Komisjoni teavitamine.

Euroopa Komisjon on andnud (02.10.2023) täiendavad suunised terasetoodete impordi kohta (nõukogu määruse (EL) 833/2014 artikli 3g lõike 1 punkti d rakendamise kohta). Seetõttu avaldame uued juhised.

  • Kui nõukogu määruse 833/2014 lisas XVII nimetatud kaubad on toodud Liitu ja esitatud tollile enne 30.09.2023, siis sanktsioonid ei rakendu ja deklaratsioonil viidatakse Y859 koodile (art 12e).
  • Liitu on keelatud toimetada alates 30. septembrist 2023 kolmandas riigis toodetud raua- ja terastooteid, mille valmistamisel on kastutatud Venemaalt pärit rauda või terast. Keeldu kohaldatakse raua- ja terastoodetele, mis on loetletud määruse XVII lisas (kombineeritud nomenklatuuri tariifirubriigid 7206–7229 ja kaubagrupp 73).
  • Kaupade kohta, mis on sisenenud Liitu pärast 30.09.2023, esitatakse dokumendid komponentide päritolu tõendamiseks. Deklaratsioonil viidatakse lisakoodile Y824 (art 3g). Vene komponentide puudumise kohta tootes esitatakse tollile deklaratsiooni lisadokumentidena dokumendid, mis tõendavad komponentide päritolu, sh mittesooduspäritolu tõendavad dokumendid. Päritolu dokumentide esitamise nõue on avalikustatud ja kehtib alates 23.06.2023 XI paketi avaldamisest.

Seoses rakenduva keeluga on selliste kaupade importijatel alates 30.09.2023 kohustus esitada Maksu- ja Tolliametile tõendid selle kohta, et kolmandas riigis toodetud raua- ja terasetoodete töötlemiseks ei ole kasutatud Venemaa rauda ja terast.

Raua ja terase päritolu tõendamiseks palume esitada:

  • tootja poolt väljastatud materjalide testsertifikaat (MTC ehk Mill Test Certificate) või materjalide testsertifikaadid, kui kogu teavet ei saa kokku võtta ühes MTC-s.

Dokumendist peab olema võimalik välja lugeda järgmist: riigi nimi, kus raua ja terase sulatamine toimus koos kuuekohalise kaubakoodiga, ning riigi ja tehase nimi, kus toimus tootmine (näiteks valtsimine, keevitamine, augustamine jne).

  • kui tootja ei ole MTC-d väljastanud, tuleb päritolu tõendada järgmiste dokumentidega: arved, saatelehed, tarnija deklaratsioonid, toote spetsifikatsioon.

Päritolu tõendavad dokumendid peab deklareerima kõikide impordiprotseduuride puhul, sh seestöötlemine ja ladustamine. Dokumentide deklareerimiseks impordideklaratsioonide süsteemis tuleb kasutada lisadokumendi koodi Y824 ja laadida failid üles.

Palun tutvuge ka sanktsioonide rakendamist puudutavate korduvate küsimustega Euroopa Komisjoni veebilehel.

Küsimused ja vastused

1. Kas kolmandast riigist (nt Hiinast) pärit kinnitusdetailide (CN 7318), mis on valmistatud Venemaalt pärit valtstraadist (CN 7221), import Euroopa Liitu on lubatud?
Import on keelatud, kuna CN-koodid 7318 ja 7221 on kantud määruse 833/2014 lisasse XVII ja valtstraat pärineb Venemaalt.

2. Kas kolmandas riigis toodetud raua- või terasetoote (plaat CN 7207), mis on loetletud määruse 833/2014 lisas XVII, import on lubatud juhul, kui tootmises kasutatud raua- ja terase sisend Venemaalt lahkudes ei kuulunud määruse XVII lisasse (malm CN 7201)?
Import ei ole keelatud, kuna Venemaalt eksporditud malm CN-koodiga 7201 ei kuulu määruse 833/2014 XVII lisasse.

3. Kas korduvkasutatavatele pakenditele, nt rauast ja terasest valmistatud konteineritele, mis sisaldavad lisas XVII loetletud kaupu, kehtib samuti artiklis 3g sätestatud impordikeeld?
Artiklis 3g sätestatud impordikeeldu ei kohaldata metallpakenditele, mida kasutatakse regulaarselt imporditavate kaupade mahutamiseks/transportimiseks. NB! Tühjad konteinerid, mida soovitakse importida kaubana kuuluvad impordikeelu alla.

4. Kas import puudutab kaupu, mida imporditakse seestöölemise või parandamise eesmärgil ning mida soovitakse seejärel reeksportida kolmandasse riiki?
Jah. Impordi tähendus on laiem kui ainult vaba ringlus, impordi all mõeldakse kõiki sisenemise tolliprotseduure ja -formaalsusi.

5. Kas impordikeeld kehtib ka juhul, kui kaup on ajutiselt Euroopa Liidust välja veetud? Näiteks enne 30. septembrit 2023 imporditud kaubad, mis eksporditakse välistöötlemiseks (parandamiseks) ning imporditakse seejärel tagasi Euroopa Liitu.
Keeld ei kehti kaubale, mis on esimest korda liitu imporditud enne 30. septembrit 2023 ja saadetakse välistöötlemise käigus kolmandasse riiki asuvale alltöövõtjale parandamiseks ning imporditakse seejärel uuesti Euroopa Liitu pärast 30. septembrit 2023. Tollil on siiski õigus nõuda lisadokumente tehingute õiguspärasuse tõendamiseks.

Vene Föderatsiooni ei tohi MTC-s esitada selle riigina, mis vastab kuumuse numbrile (sulatuskulbi riik) ega ka riigina, kus on tehtud muid töötlemistoiminguid.

Keelatud on importida Venemaalt pärit või Venemaalt eksporditavaid kaupu, mille müük toob Venemaale märkimisväärset tulu. Täielik loetelu kaubakoodide ja nimetustega on leitav Nõukogu määruse 833/2014 ja selle muudatustes (soovitame otsinguks kasutada konsolideeritud versiooni ja viimati vastu võetud paketi määruste kombinatsiooni). 

Valdav enamus impordi keelde on reguleeritud nõukogu määruse 833/2014 artiklites:

Venemaalt on keelatud importida kaupu, kui nende kaupade tegelik päritolu on Donetski või Luganski oblast.

MTA süvendab alates 16.10.2023 eksporditavate sanktsioneeritud kaupade tollikontrolli. Täiendavad kontrollinõuded on rangemad ennekõike nende kaupade suhtes, mida toimetatakse kolmandatesse riikidesse Venemaa ja/või Valgevene kaudu.

Kontrolli eesmärk on ennetada võimalikke kõrvalehoidmisi Venemaa ja Valgevene suhtes kehtestatud sanktsioonidest.

Selleks nõuab Maksu- ja Tolliamet (tuginedes Liidu tolliseadustiku artiklile 15 ja tolliseaduse §-le 61) kaupade eksportimisel järgmisi tõendeid:

  • Tõend selle kohta, et kaupade Liidu territooriumilt väljumise järgselt ei ole kavandatud kaupade müüki või omanikuvahetust.
  • Tõend selle kohta, et sanktsioneeritud kaupade vedu läbi Venemaa või Valgevene territooriumi on ainult osa teekonnast kolmandas riigis asuva sihtkohani.
  • Tõend selle kohta, et sanktsioneeritud kaupade veo käigus läbi Venemaa ja/või Valgevene territooriumi tehakse ainult neid toiminguid, mis on vajalikud kauba toimetamiseks sihtkohta. Tähele tuleb panna, et keelatud on tehingud kaupadega, sh kaupade töötlemine ja ladustamine.
  • Detailne deklareeritud kaupade kirjeldus, sh markeeringud, mis võimaldavad kontrollida, kas kaubad on ekspordiks korrektselt deklareeritud ja ei ole strateegiliste kaupade loetelus (kahese kasutusega kaubad või sõjalised kaubad).
  • Tõend selle kohta, et sanktsioneeritud kaupade eksportija omab informatsiooni kauba lõppkasutaja ja kasutuse kohta kolmandas riigis.

Tõendid tuleb kaupade ekspordiks deklareerimisel ja Euroopa Liidu territooriumilt väljumisel esitada tolli nõudmisel mõistliku aja jooksul. Soovitame ettevõtetel lisada nõutud tõendid tollideklaratsiooni lisadokumentideks juba deklareerimise hetkel.

Juhul kui kaupade väljumisel ei ole tollideklaratsiooni juurde esitatud nõutud lisadokumente, tuleb need üldjuhul kahe tunni jooksul täiendavalt esitada.

Tõenditena arvestatakse järgmisi dokumente:

  • Ostu-müügi lepingud, makseinfo/kinnitused;
  • Kogu vedu sihtkohta katvad transpordilepingud, makseinfo/kinnitused;
  • Kaubasaatja esitatud kinnitus lõppsaaja, lõppsaaja tegevuse ja lõppkasutuse kohta;
  • Lõppsaaja kinnitus, et kaupu ei müüda edasi Venemaale ja/või Valgevenesse;
  • Tootespetsifikatsioonid ja tootja kinnitus, et kaup ei kuulu strateegiliste kaupade loetellu (juhul, kui tekib kahtlus, et tegemist on strateegiliste kaupadega).

Kõik tarneahelas osalejad, kes veavad sanktsioneeritud kaupa, on kohustatud viima läbi kontrollid ja võtma kasutusele riskide maandamise meetmed, et välistada sanktsioneeritud kaupade jõudmine Venemaale või Valgevenesse seal kasutamiseks. Samuti peab kahtluse korral olema valmis selgitama tollile konkreetse saadetise osas võetud meetmeid.

Tuletame meelde, et ekspordideklaratsioonide esitamine Eestis on lubatud ainult liidu tolliseadustiku rakenduseeskirjade artiklis 221 määratletud juhtudel. Muudel juhtudel suunatakse kaup tagasi eksportija liikmesriiki.

Ülalnimetatud tõendite puudumisel võib toll keelata kaupade eksportimise/väljumise.


Läbi Venemaa territooriumi on muudesse kolmandatesse riikidesse keelatud toimetada kahesekasutusega kaupu.

Kui tegemist on muude tundlike kaupadega ja sihtriik on mõni muu kolmas riik kui Venemaa, tuleb deklarandil esitada kõik dokumendid, mis tõendavad kaupade sihtriiki toimetamist. Vajalik on esitada ka tõendid selle kohta, et neid kaupu ei viida hiljem Venemaale. Kahtluse korral ei luba toll kaupade eksporti. Deklarantidel, tolliagentidel, printsipaalidel jt tarneahela osalistel lasub sanktsioonidest kinnipidamise hoolsuskohustus teenuse pakkumisel. Rikkumisi menetletakse kriminaalmenetluse raames.

Tollivormistus

Juhime tähelepanu, et kui transpordivahend saabub Eestisse või lahkub Eestist meritsi, siis kehtib sisenevate või väljuvate kaupade suhtes tolliformaalsuste teostamise kohustus. Lisaks teostab toll Euroopa Liidu poolt seoses Venemaa sõjalise agressiooniga Ukrainas kehtestatud sanktsioonide järelevalve tagamiseks kaupade kontrolli nii peale-, maha- kui ka ümberlaadimisel. Kui kaupu sadamakülastuse käigus maha ei laadita, on tollil õigus kontrollida pardal olevate kaupade toimetamise eesmärki ning vajadusel nõuda kaupade mahalaadimist kontrolli teostamise eesmärgil. Vastavalt liidu tolliseadustiku artiklile 127 lg 2, tuleb sisenemise ülddeklaratsioon esitada ka territoriaalvett läbivate veovahendite ja kaupade suhtes, juhul kui tolliterritooriumil peatutakse (nõue ei kohaldu ainult varustamise eesmärgil territoriaalvetesse saabumisel).

Kontrollimise eesmärk on tuvastada, et ei toimuks sanktsioonide rikkumist.

Täiendavate küsimuste kohta sanktsioonide rakendumise, kehtivuse ja täpse sisu osas palume võtta ühendust strateegilise kauba komisjoniga ([email protected]).

Ukraina teemadel

Abisaadetiste toimetamisel Eestist Ukrainasse tuleb teha ekspordi tolliformaalsused, st et esitada ekspordi tollideklaratsioon elektroonselt.

Abisaadetisena saadetavate kaupade deklareerimisel ekspordi tollideklaratsioonil on lubatud kasutada üldist kaubakoodi 9919000050 „kaubad heategevus organisatsioonidele" või 9919000060 „katastroofiohvrite heaks". Lisaks tuleb tollideklaratsioonile lisada kaupade nimekiri, mis võimaldab vajadusel kaubad identifitseerida.

ELi tolliseadustiku delegeeritud määruse (EL) 2015/2446 artikli 137 lõike 1 punkti a alusel on lubatud deklareerida abisaadetised ka suuliselt selles liikmesriigis, kust kaubad väljuvad Ukrainasse (näiteks Poolas). Samuti juhime tähelepanu, et delegeeritud määruse (EL) 2015/2446 artikli 142 punkti c alusel ei ole lubatud suuliselt deklareerida kaupu, millele kehtivad keelud või piirangud. Siiski soovitame abiorganisatsioonidele, et abisaadetistele, millel on suur väärtus (alates 1000 EUR), koostataks kirjalik ekspordideklaratsioon.

Näiteks, kui abisaadetised sisaldavad toidukaupa, siis tegemist on eriloa aluse kaubaga, seda kaupa ei saa suuliselt deklareerida, vaid on vaja esitada elektrooniline tollideklaratsioon, millel on lubatud kasutada üldist kaubakoodi, tollideklaratsiooni juurde tuleb lisada kaupade nimekiri ning lisaks toidukaubad peavad olema varustatud päritoluriigi sertifikaatidega ja kuuluvad kontrollimisele vastavalt Ukraina seadusandlusele. Ukraina piiri kontrollpunktides kontrollitakse päritoluriikide originaalsertifikaatide olemasolu koos transpordidokumentidega.

Taimetervise ja veterinaarkontrollile alluvate kaupade eksportijatel tuleb vajalikud sertifikaadid taotleda Põllumajandus- ja Toiduametist (PTA) ning täpsemad ekspordinõuded ja kontaktandmed on leitavad Põllumajandus- ja Toiduameti kodulehelt pta.agri.ee.

Abiorganisatsioonid kui ka muud ettevõtted, kes on korraldanud annetuste kogumist (nt mähkmed, riided, tekid jne) Ukraina rahva abistamiseks, on vabastatud kaupade ekspordiks deklareerimisest kirjaliku ekspordideklaratsiooniga. Kaubad loetakse deklareerituks suuliselt liikmesriigis, kus kaup Euroopa Liidust Ukrainasse väljub delegeeritud määruse (EL) 2015/2446 artikli 137 lõike 1 punkti a alusel. Siiski soovitame abiorganisatsioonidele, et abisaadetistele, millel on suur väärtus (alates 1000 EUR), koostataks kirjalik ekspordideklaratsioon. Abiorganisatsioonide humanitaarsaadetiste jaoks on Poola piiripunktides üldjuhul ette nähtud eraldatud sõidurajad.

ELi kaubad, mis on mõeldud kasutamiseks ELis (nt Poola piiril), ei ole allutatud tollitoimingutele.

Suuline deklareerimine ekspordiks ei ole lubatud juhtudel, kui deklareeritav kaup kuulub keeldude ja piirangute alla või kui kaupade deklareerimise osas kehtivad erinõuded (nt litsentsid). Näitena võib tuua kütuse deklareerimise, mille kohta tuleb esitada tavapärane tollideklaratsioon.

Humanitaarabisaadetiste puhul, mis on lähetatud kolmandatest riikidest (sh kaubad, mis asuvad ajutisel ladustamisel, tolliladudes, vabatsoonides), tuleb arvestada järgmisega:

  • Kui abisaadetised on ettenähtud toimetamiseks Ukraina territooriumile, on võimalik toimetada need ELi suulise ajutise impordi tolliprotseduuri raames (Liidu tolliseadustiku delegeeritud määruse art 136(1)(l). Kaupade ajutisele impordile suunamiseks esitatakse tollile suulise ajutise impordi lisadokument. Ajutiselt ELi imporditud kaupade reeksport toimub suuliselt riigis, kus kaup Ukrainasse väljub. Selline kaupade liigutamine on tagatisest vabastatud (LTS DM art 81(a) alusel). Laoarvestusest maha kandmine toimub ülalnimetatud (impordi) lisadokumendi vormi alusel.
  • Alternatiivina eelmisele punktile on võimalik tavapärane kaupade reekspordiks ja transiidiks deklareerimine, kui isikul puudub selge informatsioon selle kohta, et toimub kaupade toimetamine Ukrainasse ning tagatud on kaupade väljumine ELis.
  • Transiidiks deklareerimise korral peab kasutama transiidiprotseduuri pidaja (printsipaali) teenust, kes tagab transiidiprotseduuril olevate kaupade väljumise Euroopa Liidust. Transiidi (T1) tagatisel liiguvad kaubad lähtepunktist sihtpunkti Euroopa Liidu väljumistolliasutusse, kus kauba väljumine registreeritakse ja tagatis vabastatakse.
    Teenust pakkuvate tolliagentuuride ja transiidiprotseduuri pidajate kontaktid leiate meie kodulehelt:

  • Kui kolmandatest riikidest pärit abisaadetised on kasutamiseks liikmesriigis, mis on ELi piiril, st kaubad ei välju Euroopa Liidust, deklareeritakse need ELi sisenemisel vastavalt LTSi DM artiklile 135(1) a) suuliselt kui mittekaubanduslikud saadetised ja toimetatakse sihtkohta. Isegi ka juhul kui see isik, kes deklareerib, ei ole eraisik, vaid näiteks abiorganisatsioon, kes kaupa kolmandast riigist lähetab ja Eestis deklareerib.
    NB! Abisaadetis peab vastama tollimaksuvabastuse tingimustele. Tollimaksuvabastuse taotlemiseks saatke palun kirjalik avaldus koos kõikide lisadokumentidega e-posti aadressile [email protected]. Toll fikseerib tollimaksuvabastuse andmise kirjalikult.
    NB! Tegemist on ajutise lahendusega, kuni ELi poolt tollimaksuvabastuse otsuse vastuvõtmiseni. 

Poola toll on edastanud soovituse koordineerida humanitaarabi andmist eelkõige Välisministeeriumi kaudu.

Koordinatsiooni kohta leiate infot Poola valitsuse ingliskeelselt veebilehelt. Lehelt leiate taotluse vormi ja info, mis on mõeldud kõigile, kes soovivad osaleda Ukraina abistamisel. Sel juhul toimub tolliformaalsuste (ekspordi) koordineerimine selles võrgustikus.

Isikud, kes soovivad abi anda ilma keskse koordineerimiseta (st mitte Välisministeeriumi kaudu), peavad arvestama järgmiste tolliformaalsustega.

Liidu kaubad
  1. Suuline ekspordiks deklareerimine, kui kauba väärtus ei ületa 1000 eurot, kaubad esitatakse väljumistolliasutuses. Elektroonilist või pabervormil deklaratsiooni ei ole vaja esitada.
  2. Elektrooniline tollideklaratsioon esitatakse ekspordi tolliasutusele. Deklaratsioonile on lubatud märkida üks kaubapositsioon kaubakoodiga selle kauba kohta, mille väärtus on kõige kõrgem.
  3. Lihtsustatud tolliprotseduur vormi alusel, mis on kättesaadav Poola valitsuse ingliskeelsel veebilehel. NB! Vormi alusel võib toimuda eksport ainult Dorohusk ja Korczowa piiripunktide kaudu. Vormi täitmisest informeeritakse koheselt piiripunkti. Selle võimaluse kasutamisel on erinõuded ka transpordivahendi märgistamisele. Vormi kasutamine on lubatud nii veo alustamisel Poolast, kui ka teistest liikmesriikidest. Juhul kui Teil puudub võimalus vormi elektrooniliseks allkirjastamiseks, palutakse kontakteeruda Poolas asuvate heategevusorganisatsioonidega või ametiasutustega, kes saavad vormi teie eest täita.
Liiduvälised kaubad

Poola tolli ootus on, et liiduvälised kaubad jõuavad piirile transiidi (T1) protseduuri alusel. Kuid vajadusel aktsepteeritakse ka teises liikmesriigis alustatud lihtsustatud ajutise impordi protseduuri ning kaubad saavad Poolast väljuda Ukrainasse. Tollitoimingute osas soovitatakse eelnevalt kontakteeruda lähima tolliasutusega.

NB! Lihtsustatud vorm, mis on ettenähtud liidu kaupadele, ei kehti liiduvälistele kaupadele.

Elusloomad, toidukaubad, veterinaar- ja fütosanitaarkontrolli kaubad, söödad, loomsed saadused peavad olema varustatud päritoluriigi sertifikaatidega ning kuuluvad kontrollimisele vastavalt Ukraina seadusandlusele.

Ukraina piiri kontrollpunktides kontrollitakse päritoluriikide originaalsertifikaatide olemasolu koos transpordidokumentidega.

Tolliformaalsuste kiirendamiseks Ukraina piirikontrollpunktides palume kõikidel taimetervise ja veterinaarkontrollile alluvate kaupade eksportijatel vajalikud sertifikaadid Põllumajandus- ja Toiduametist taotleda ning Ukraina piiril originaalsertifikaadid koos transpordidokumentidega esitada.

Täpsemad ekspordinõuded ja kontaktandmed leiate Põllumajandus- ja Toiduameti kodulehelt pta.agri.ee.

17. aprillil 2023 tegi Euroopa Komisjon otsuse (EL) 2023/829 imporditollimaksu- ja käibemaksuvabastuse pikendamise kohta.

1. Kas Euroopa Liitu on lubatud importida kaupu, millel on mõne teise riigi päritolu, kuid mis on eksporditud Venemaalt? 
Keelatud on otse või kaudselt osta, importida või üle anda Nõukogu määruse 833/2014 lisas XXI loetletud Venemaalt pärinevaid või Venemaalt eksporditavaid kaupu. MTA soovitab selliseid kaupu Euroopa Liitu mitte tuua, millele on vormistatud eksport Venemaalt. 

2. Kas kahesekasutusega kaupade kohta on vaid kaupade kirjeldused, kuid kaubakoode ei ole? 
Kahesekasutusega kaupade nimekirjad on ilma kaubakoodideta. Nimekirjades on kauba kirjeldused ja tehnilised näitajad. Kaupade spetsifikatsioonidelt on võimalik leida parameetreid, et kontrollida, kas kaup kuulub kahese kasutusega kaupade nimekirja. Kaubakoodi alusel on võimalik saada esmane info Eesti Tollitariifistikust (ETTst). ETTs on kaubakoodide juures näha, kas selline kaubakood võib kuuluda ka kahesekasutusega kaupade nimekirja ja võib seetõttu strateegilise kauba komisjoni luba vajada. 

3. Kuidas otsida ETTst sanktsioonide kohaldumist?
Palun kontrollige sanktsioonide kohaldumist ETTst. Muuhulgas on avaldatud seal ka informatsioon, kui kauba tollivormistusel on vaja esitada eriluba.

Sanktsioonide kohaldumise otsimise esimene vaade ETTs
Sanktsioonide kohaldumise otsimise teine vaade ETTs
Sanktsioonide kohaldumise otsimise kolmas vaade ETTs

4. Kas Venemaalt tohib importida puitu/puidutooteid (grupp 44)?
Keelatud on puidu ja puittoodete (KN grupp 44) import Venemaalt ja Valgevenest. Kui Venemaa päritolu puitu on töödeldud mõnes muus kolmandas riigis kui Venemaa, on seda töödeldud puitu lubatud ELi toimetada, kui töötlemise tulemusel on vastavalt päritolu reeglitele muutunud kaupade päritoluriik. Kohustuslik on esitada kõik päritolu muutust tõendavad dokumendid. Tollivormistus võtab tavapärasest rohkem aega. Ettevõtetel tuleb arvestada, et kaupu ei lubata ELs vabasse ringlusesse enne, kui pädevad asutused on saanud töötlevast riigist ametliku päringu vastuse, mis kinnitab nende kaupade töötlemist selles riigis ja reeglite kohast päritolu muutust. Juhul kui kaupade päritolu muutus kinnitust ei leia, tuleb kaubad suunata riigiomandisse või tollijärelevalve all hävitamisele.

5. Kui Kasahstanist tuleb kaup (metall), mis läbib Venemaad transiidiga. Kas sellist kaupa tohib ELi tuua?
Kasahstani kauba suhtes ei ole sanktsioone kehtestatud, kuid kauba sisenemisel EL-i, tuleb tollile kauba kohta esitada Kasahstani päritolu tõendav dokument. 

6. Kui ajutise ladustamise tähtaeg on lõppemas, kuid kaupu ei ole võimalik algselt määratud sihtkohta toimetada seoses sõjategevusega, mida teha? 
Kui ajutise ladustamise tähtaeg on lõppemas, kuid kaupu ei ole võimalik algselt määratud sihtkohta toimetada seoses sõjategevusega, tuleb kaubad suunata tolliladustamisele või muule tolliprotseduurile. Liidu tolliseadustik ei näe ette ajutise ladustamise tähtaja pikendamist.

7. Kuidas mõjutavad erinevad sanktsioonid tollivormistust?
Kaupade tollivormistusel tuleb deklarandil kontrollida, et kaubad, mida kajastatakse sisenemisega/väljumisega seotud tollidokumentidel või tollideklaratsioonidel, ei oleks allutatud sanktsioonidele. See tähendab, et juba tollitoimingute teostamise eelselt tuleb kontrollida, et vastavalt Euroopa Liidu õigusaktidele ei oleks keelatud nende kaupade väljavedu või sissevedu. Samuti tuleb ettevõtjatel arvestada, lisaks kaupadele laienevad sanktsioonid ka teatud isikutele ja ettevõttetele, mistõttu on tarneahelates osalevatel isikutel hoolsuskohustus kontrollida, et kaupade sisseveo/väljaveo/transiidiga või nendega seotud tehingutega/teenuste osutamisega ei rikutaks Euroopa Liidu poolt kehtestatud sanktsioone ning ei tehtaks varasid või majandusressursse otseselt või kaudselt kättesaadavaks nimekirjas olevatele isikutele (nt maksed ettevõttele, mille otsene kasusaaja on nimekirjas olev isik kuid ka olukorrad, kus vahendusfirma on nimetatud isiku kontrolli all). Täpsemad juhised seoste kontrollimiseks (inglise keeles). 

8. Kas sisse- või väljaveokeelud rakenduvad ka pakenditele ja taarale?  
Keelud rakenduvad kaubale, mida deklareeritakse. Kui deklareeritav kaup, mis ei kuulu sanktsioonide alla, on pakendatud materjaliga, mis kuulub sanktsioonide alla, siis on kaupade tollivormistus lubatud. Kui pakendeid soovitakse eksportida/importida eraldi, vaadeldakse neid kaubana ning sanktsioonide korral on import/eksport keelatud.

9. Kuidas käituda liiduväliste kaupadega, mis on ajutisel ladustamisel, kuid on mõeldud toimetamiseks konfliktitsooni või on nende toimetamine RUsse/BYsse sanktsioneeritud?
Kaupade ajutise ladustamise tähtaja pikendamine ei ole võimalik ning kaubad tuleb suunata tolliladustamisele või muule tolliprotseduurile. Ajutise ladustamise tähtaega ei pikendata. Juhtudest, kus võib tekkida tollivõlg (nt on selgunud, et tähtaeg on kohe täis), teavitavad terminalipidajad loa väljastanud tolliasutust, et olukorras lahendus leida.

10. Kui pikaks perioodiks on lubatud Ukrainast päästetud hobuseid ajutisele impordile suunata?   
Hobuste osas on ajutine import täieliku tollimaksuvabastusega võimalik min 12 kuud (DA art 223 ja 237; tollideklaratsioonil protseduuri 53 lisakood D08), mida võib pikendada max 24 kuud, kuid seoses Ukrainas toimuva sõjaga on üldine lähenemine, et toll võib pikendada hobuste ajutist importi kokku kuni 10 aastat.

11. Kas ekspordisanktsioonid rakenduvad ka kaubale, mis on olnud eriprotseduuril?
Jah, re-eksporti käsitletakse sanktsioonide vaates sarnaselt ekspordiga. Näiteks kontrollitakse sanktsioonide alla kuulumist kaupade osas, mis on olnud ajutisel impordil ning soovitakse protseduuri lõpetamiseks re-eksportida. Seetõttu tuleb ajutise impordi lõpetamisel valida muu ajutise impordi lõpetamise tollikäitlusviis (vabasse ringlusse lubamine, tolliladustamine, hävitamine).

12. Kuidas määrata ühikuid luksuskaupadele?
Kauba ühikute kogus on ekspordideklaratsioonil täiendava mõõtühiku (a/v 1802000000 või 6/2 või SADi lahter 41) alusel märgitud kogus. 
Kui ETT alusel ei ole kaubale ette nähtud täiendavat mõõtühikut, tuleb kauba ühikute koguse leidmisel lähtuda pakkeüksuste arvust (a/v 1806004000 või 6/10 või SAD-i lahter 31).

Pakkeüksuste arvu märkimisel tuleb märkida kaupa vahetult ümbritsev pakendite arv ehk jaemüügi pakendite arv . 
Kui kaup on pakendamata, siis pakkeüksuste arvuna märgitakse kaupade arv. 

Näited
  • pappkarp 6 pudeli veiniga, kui see on jaemüügi pakend
  • pudel veini, kui see on mõeldud eraldi pudelina müügiks

Küsimused ja vastused 10.07.2022 Venemaa Föderatsioonile kehtestatud sanktsioonide üleminekuperioodi lõppemisel

13. Kas kõik kaupade väljumised peavad olema tehtud 10.07 kuupäeva jooksul?
Jah, kõik kaubad peavad olema väljunud enne 10.07 kell 23.59. See tähendab, et kõik ekspordiprotseduurid (väljumised) peavad olema lõpetatud ja transiitveod peavad olema piiril lõpetatud.

14. Kui Saksamaal avatakse transiit näiteks 05.07, mis jõuab Eesti piirile 11.07, kas kaup lubatakse üle Eesti piiri Venemaa Föderatsiooni?
Ei, kaubad saadetakse sama transiidiga tagasi Saksamaale.

15. Kas pärast 10.07 kell 23.59 on lubatud määruse 833/2014 sätestatud ekspordi keelu all olevaid kaupu tolliladustamiselt või vabatsoonist järgmisele väljumisprotseduurile suunata (reeksport, transiit)?
Ekspordi keeluga kaupu on lubatud suunata tollilaost ja vabatsoonist väljumisprotseduurile, kui kaubad on mõeldud mujale kui Venemaa Föderatsiooni. Arvestada tuleb, et ELi tollid kontrollivad ka sellistel juhtudel kaupade väljumise tegelikku sihtkohta ja eesmärki. Seetõttu tuleb ka selliste uute logistika ahelate loomisel arvestada täiendava ajakuluga, mis uute ahelate kontrollimisele kulub. Sanktsioonide kõrvalehoidmisest on ette nähtud kriminaalvastutus.

16. Kas pärast 10.07 kell 23.59 on lubatud määruses 833/2014 sätestatud ekspordi keelu all olevaid kaupu tolliladustamiselt või vabatsoonist järgmisele impordi protseduurile suunata?
Ekspordi keeluga kaupu on lubatud suunata impordi protseduuridele.

Viimati uuendatud 18.03.2024

Kas sellest lehest oli abi?